3. Skillnaderna mellan kyrkolivet i nådens tidsålder och i rikets tidsålder

Relevanta ord från Gud:

När Gud i nådens tidsålder återvände till den tredje himlen hade hans arbete med att återlösa hela mänskligheten faktiskt redan börjat närma sig slutet. Allt som fanns kvar på jorden var det kors som Jesus bar på sin rygg, det fina tyget som Jesus sveptes i och törnekransen och den röda manteln som Jesus bar (det här var saker som judarna använde för att håna honom). Efter det att Jesus korsfästelse hade gjort starkt intryck, lugnade situationen ned sig igen. Nu började Jesus lärjungar fortsätta hans verk och valla och vattna människorna i kyrkorna överallt. Deras verksamhet bestod av följande: De uppmanade alla människor att ångra sig, bekänna sina synder och låta döpa sig; och alla apostlarna gav sig ut för att sprida den inre historien, den ofernissade redogörelsen, för Jesus korsfästelse, och ingen kunde göra annat än att falla ned inför Jesus och bekänna sina synder; och dessutom begav sig apostlarna åt alla håll och förmedlade de ord som Jesus hade talat. Därmed började byggandet av kyrkor i nådens tidsålder.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Arbete och inträde (6)

Under de särskilda sammankomster eller stormöten som man förr höll på olika platser, talade man bara om en aspekt av trosutövningens väg. Denna trosutövning var det som skulle tillämpas under nådens tidsålder, och den hade knappast något med kunskapen om Gud att göra, för nådens tidsålders vision var bara visionen med Jesu korsfästelse, och några större visioner fanns inte. Det var inte meningen att människan skulle känna till mer än verket med hans återlösning av mänskligheten genom korsfästelsen, så under nådens tidsålder fanns det inga andra visioner som människan behövde känna till. Därför hade människan bara väldigt lite kunskap om Gud, och förutom kunskapen om Jesu kärlek och medkänsla fanns det bara några få enkla och ynkliga saker för henne att omsätta i praktiken, saker som var långt ifrån idag. Förr var människorna, oavsett hur de församlades, oförmögna att tala om en praktisk kunskap om Guds verk, och än mindre kunde någon säga klart och tydligt vilken utövandeväg som var den lämpligaste för människan att anträda. Hon lade bara till några enkla detaljer till en grund som bestod av tolerans och tålamod; det skedde helt enkelt ingen förändring i hennes trosutövnings innersta kärna, för Gud utförde inte något nyare verk under samma tidsålder och hans enda krav på människan var tolerans och tålamod eller att bära korset. Förutom dessa trosutövningar fanns det inga högre visioner än Jesu korsfästelse.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Guds verk och människans trosutövning

I fortsättningen ska tal om Guds ord vara den princip du följer då du pratar. När ni samlas ska ni samtala om Guds ord, ha Guds ord som temat i er samvaro, samtala om vad ni vet om de här orden, hur ni omsätter dem i praktiken och hur den helige Ande verkar. Så länge du delar gemenskap kring Guds ord så kommer den helige Ande att upplysa dig. Att förverkliga en värld av Guds ord kräver människans medverkan. Om du inte träder in i detta har Gud ingen möjlighet att arbeta. Om du håller tyst och inte talar om hans ord, finns det ingen möjlighet för honom att upplysa dig. När du inte upptagen med annat, tala då om Guds ord och tala ägna dig inte åt meningslöst pladder. Låt ditt liv fyllas av Guds ord – först då kommer du att vara en uppriktig troende. Det spelar ingen roll om samkvämen är ytliga. Utan det ytliga kan det inte finnas något djup. Det måste ske en process. Genom den undervisning du får kommer du att förstå den upplysning den helige Ande ger dig och hur du ska äta och dricka Guds ord så det får effekt. Efter en tid av sondering kommer du att träda in i Guds ords verklighet. Du måste vara fast besluten att samarbeta om du ska kunna ta emot den Helige Andes verk.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Rikets tidsålder är ordens tidsålder

Föregående: 2. Skillnaderna mellan sanningen som uttrycktes av Herren Jesus och av Allsmäktige Gud

Nästa: 1. Vad det innebär att vara frälst och att uppnå fullständig frälsning

Om du har några svårigheter eller frågor som rör din tro, kontakta oss när du vill.

Inställningar

  • Text
  • Teman

Rena bakgrundsfärger

Teman

Stil

Stilstorlek

Radavstånd

Radavstånd

Sidbredd

Innehåll

Sök

  • Sök i denna text
  • Sök i denna bok

Kontakta oss via Messenger