2. Vad sanning verklighet är och vad bibelkunskap och doktriner är

Relevanta ord från Gud:

Att högljutt kunna förklara Guds ord betyder inte att man är i besittning av verklighet – saker och ting är inte så enkla som du kanske har föreställt dig. Huruvida du äger verklighet eller inte baserar sig inte på vad du säger; det baserar sig snarare på vad du lever ut. När Guds ord blir ditt liv och ditt naturliga uttryck, räknas endast detta som verklighet, och endast detta räknas som att du besitter förståelse och verklig mognad. Du måste tåla granskning under en lång tid, och du måste kunna leva ut den likhet som Gud kräver av dig; det får inte bara vara poserande, utan måste flöda naturligt ut ur dig. Först då kommer du att i sanning ha verklighet, och först då kommer du att ha vunnit livet. Låt mig ta exemplet med prövningen av tjänsteutövarna som alla är bekanta med: Vem som helst kan lägga fram de mest storslagna teorier angående tjänsteutövarna, och alla har en hygglig förståelse av detta ämne; de talar om det och varje tal överträffar det förra som om det vore en tävling. Men om människan inte har genomgått en stor prövning, är det svårt att säga att hon har ett gott vittnesbörd. Kort sagt, människans utlevande är fortfarande mycket bristfälligt, och det är inte i samklang med hennes förståelse. Därför har det ännu inte blivit människans verkliga mognad, och det är ännu inte människans liv. Eftersom människans förståelse inte har förverkligats, är hennes mognad fortfarande som ett slott byggt på sand, vingligt och på gränsen till kollaps. Människan har för lite av verkligheten; det är nästan omöjligt att hitta någon verklighet i människan. Det flödar för lite verklighet på ett naturligt sätt från människan och all verklighet i hennes liv har forcerats, vilket är anledningen till att jag säger att människan inte besitter någon verklighet. Tro inte för mycket på människor som säger att deras kärlek till Gud aldrig förändras – det är bara vad de säger innan de står inför prövningar. När de plötsligt står inför prövningar, kommer de saker som de talar om återigen att bli oförenliga med verkligheten, och det kommer återigen att bevisa att människor inte besitter någon verklighet. Man kan säga att närhelst du stöter på saker och ting som inte passar in i dina föreställningar och kräver att du lägger dig själv åt sidan, då är dessa dina prövningar. Innan Guds vilja uppenbaras, finns det ett rigoröst test för varje människa, en ofantlig prövning för alla – kan du se denna sak klart? När Gud vill pröva människor, låter han dem alltid fatta sina val innan sanningen avslöjas. Det här betyder att när Gud utsätter människan för prövningar, talar han aldrig om sanningen för dig; det är på det sättet människor avslöjas. Det här är ett sätt på vilket Gud utför sitt verk, för att se om du förstår dagens Gud och för att se om du besitter någon verklighet. Är du verkligen fri från tvivel om Guds verk? Kommer du att kunna stå fast när en stor prövning drabbar dig? Vem vågar säga ord som ”Jag garanterar att det inte kommer att bli några problem”? Vem vågar säga ord som ”Andra kanske tvivlar, men jag skall aldrig tvivla”? Precis som de gånger Petrus utsattes för prövningar – han talade alltid stort innan sanningarna hade avslöjats. Detta är inte en personlig svaghet som är unik för Petrus; detta är den största svårighet som varje människa nu står inför. Om jag skulle besöka flera platser, eller om jag skulle besöka flera bröder och systrar, för att se på er förståelse av Guds verk av idag, skulle ni säkert kunna tala om många av era förståelser, och det skulle verka som om ni inte har några tvivel. Om jag skulle fråga dig: ”Kan du verkligen fastställa att dagens verk utförs av Gud själv? Utan något tvivel?” skulle du säkert svara: ”Det är utan tvekan det verk som utförs av Guds Ande.” När du har svarat på ett sådant sätt, skulle du säkert inte ha en tillstymmelse till tvivel och du kanske till och med skulle känna stor glädje – kanske skulle du känna att du har vunnit en bit av verkligheten. De som tenderar att förstå saker på detta sätt är de som besitter mindre verklighet; ju mer man anser att man har vunnit det, desto mer kan man inte stå fast vid prövningar. Ve dem som är arroganta och högdragna, och ve dem som inte har någon kunskap om sig själva. Sådana människor är bäst på att prata, men klarar sig sämst i sina handlingar. Vid minsta tecken på problem, börjar dessa människor att tvivla och tanken på att ge upp träder in i deras sinne. De besitter inte någon verklighet; allt de har är teorier än mer storslagna än religiösa sådana, utan något av den verklighet som Gud nu kräver. Jag är mest äcklad av dem som bara talar om teorier och inte har någon verklighet. De ropar högst när de utför sitt arbete, men de faller samman så snart de konfronteras med verkligheten. Visar inte det att dessa människor inte har någon verklighet? Oavsett hur häftiga vindarna och vågorna är, om du kan förbli stående utan att en tillstymmelse till tvivel träder in i ditt sinne, och du kan stå fasta och inte vara i ett tillstånd av förnekelse ens när det inte finns någon annan kvar, då räknas det som att du har sann förståelse och att du verkligen besitter verklighet.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Endast att omsätta sanningen i praktiken är att besitta verklighet

Guds krav på människor är inte bara att kunna tala om verkligheten. Skulle inte det vara alltför lätt? Varför talar då Gud om inträde i livet? Varför talar han om förvandling? Om man bara klarar av tomt prat om verkligheten, kan en förvandling av sinnelaget åstadkommas? Att träna en grupp av rikets goda soldater är inte samma sak som att träna människor som bara kan tala om verkligheten eller människor som bara skryter, utan det är att träna människor som hela tiden kan leva ut Guds ord som är orubbliga oavsett vilka motgångar de står inför, och som hela tiden lever i enlighet med Guds ord, och inte går tillbaka till världen. Detta är den verklighet som Gud talar om, och detta är Guds krav på människor. Se därför inte på den verklighet som Gud talar om som alltför enkel. Blott upplysning av den Helige Ande motsvarar inte att besitta verkligheten: Detta är inte människors mognad, utan Guds nåd, och innefattar inte några människors framsteg. Varje människa måste uthärda Petrus lidande, och än mer ha Petrus härlighet, vilken är vad människor lever ut efter att de har vunnit Guds verk. Endast detta kan kallas verklighet. Tro inte att du kommer att besitta verkligheten på grund av att du kan tala om verkligheten. Det är ett felslut, det passar inte med Guds vilja, och det har ingen egentlig betydelse. Säg inte sådana saker i framtiden; utplåna sådana talesätt! Alla dessa med en falsk förståelse av Guds ord är icke-troende. De har inte någon verklig kunskap, än mindre någon verklig mognad; de är okunniga människor utan verklighet. Det vill säga, alla de som lever utanför Guds ords substans är icke-troende. De som betraktas som icke-troende av människor är monster i Guds ögon, och de som betraktas som icke-troende av Gud är de som inte har Guds ord som sitt liv. De som inte besitter Guds ords verklighet och som inte lyckas att leva ut Guds ord är icke-troende. Guds avsikt är att göra det så att alla lever ut Guds ords verklighet. Det handlar inte bara om att alla kan tala om verkligheten, utan än viktigare är att alla kan leva ut Guds ords verklighet.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Endast att omsätta sanningen i praktiken är att besitta verklighet

Om ni läser massor av Guds ord men bara förstår textens mening och inte har förstahandskunskap om Guds ord genom era praktiska erfarenheter, så kommer ni inte att känna Guds ord. Vad dig beträffar är Guds ord inte liv utan bara livlösa bokstäver. Och om du bara håller fast vid livlösa bokstäver, så kan du inte få grepp om Guds ords väsen, och inte heller kommer du att förstå hans vilja. Det är bara när du erfar hans ord i dina faktiska erfarenheter som den andliga innebörden av Guds ord öppnar sig för dig, och det är bara i erfarenheten som du kan få grepp om den andliga innebörden med många sanningar, och bara genom erfarenhet som du kan frigöra mysterierna hos Guds ord. Om du inte omsätter det i praktiken, så är det enda du har greppat, oavsett hur tydligt hans ord är, dess tomma bokstäver och lärosatser, som har blivit religiösa föreskrifter för dig. Var det inte detta som fariseerna gjorde? Om ni praktiserar och erfar Guds ord, så blir det praktiskt för er; om ni inte strävar efter att praktisera det, så är Guds ord till dig inte mycket mer än legenden om den tredje himlen.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Så snart du förstår sanningen måste du omsätta den i praktiken

Du kan prata om kunskap lika mycket som det finns sand på stranden, men inget av det innehåller en verklig väg. Lurar du inte människor på det här sättet? Låtsas du inte bara utan att ha någon substans som kan styrka det? Allt sådant beteende är skadligt för människor! Ju högre teorin är, desto mer saknar den verklighet och desto mer är den oförmögen att ta med människor in i verkligheten; ju högre teorin är desto mer gör den att du trotsar och motsätter dig Gud. Betrakta inte de högsta teorierna som värdefulla skatter; de är skadliga och tjänar ingen nytta! Somliga kanske kan prata om de mest upphöjda teorierna, men sådana teorier innehåller inget av verkligheten, för dessa människor har inte personligen upplevt dem, och därför har de ingen väg till praktiken. Sådana människor är oförmögna att föra in människor på rätt spår och kommer bara att vilseleda människor. Är inte det här skadligt för människor? Du måste åtminstone vara förmögen att lösa aktuella problem och tillåta människor att kunna träda in; bara detta räknas som hängivenhet och bara då kommer du vara kvalificerad att arbeta för Gud. Använd inte bara storslagna, nyckfulla ord, och bind inte fast och tvinga människor att lyda dig med dina många opassande praktiker. Det kommer inte att ha någon effekt och kan bara öka människors förvirring. Att leda människor på det här sättet kommer att producera många förordningar som kommer få människor att avsky dig. Det här är mänsklighetens tillkortakommande och det är verkligen förödmjukande.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Fokusera mer på verkligheten

Föregående: 1. Vad sanningen är

Nästa: 3. Konsekvenserna av att förlita sig på bibelkunskap och teologiska teorier i sin tro

Om du har några svårigheter eller frågor som rör din tro, kontakta oss när du vill.

Inställningar

  • Text
  • Teman

Rena bakgrundsfärger

Teman

Stil

Stilstorlek

Radavstånd

Radavstånd

Sidbredd

Innehåll

Sök

  • Sök i denna text
  • Sök i denna bok

Kontakta oss via Messenger