1. Varför Herren Jesus förbannade fariséerna och vad som var fariséernas innersta väsen

Bibelverser som referens:

”Varför överträden I själva Guds bud, för edra stadgars skull? Gud har ju sagt: ’Hedra din fader och din moder’ och: ’Den som smädar sin fader eller sin moder, han skall döden dö.’ Men I sägen, att om någon säger till sin fader eller sin moder: ’Vad du av mig kunde hava fått till hjälp, det giver jag i stället såsom offergåva’, då behöver han alls icke hedra sin fader eller sin moder. I haven så gjort Guds budord om intet, för edra stadgars skull. I skrymtare, rätt profeterade Esaias om eder, när han sade: ’Detta folk närmar sig mig med sina munnar och ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. De dyrkar mig förgäves eftersom de läror de lär ut är människobud’” (Matt 15:3–9).

”Men ve er, skriftlärda och fariséer, ni hycklare! Ni stänger till himmelriket för människorna! Själva går ni inte in och inte heller dem som är på väg in låter ni gå in. Ve er, skriftlärda och fariséer, era hycklare! Ni äter änkorna ur husen och ber långa böner för syns skull; på grund av detta ska ni få en så mycket hårdare dom.

”Ve er, skriftlärda och fariséer, era hycklare! Ni färdas över hav och land för att göra en enda till proselyt, och när det har hänt gör ni honom till dubbelt så mycket Gehennas barn som ni själva.

”Ve eder, I blinde ledare, som sägen: ’Om någon svär vid templet, så betyder det intet; men om någon svär vid guldet i templet, då är han bunden av sin ed’! I dåraktige och blinde, vilket är då förmer, guldet eller templet, som har helgat guldet? Så ock: ’Om någon svär vid altaret, så betyder det intet; men om någon svär vid offergåvan som ligger därpå, då är han bunden av sin ed.’ I blinde, vilket är då förmer, offergåvan eller altaret, som helgar offergåvan? Den som svär vid altaret, han svär alltså både vid detta och vid allt som ligger därpå. Och den som svär vid templet, han svär både vid detta och vid honom som bor däri. Och den som svär vid himmelen, han svär både vid Guds tron och vid honom som sitter därpå.

”Ve eder, I skriftlärde och fariséer. I skrymtare, som given tionde av mynta och dill och kummin, men underlåten det som är viktigast i lagen, nämligen rätten och barmhärtigheten och troheten! Det ena borden I göra, men icke underlåta det andra. I blinde ledare, som silen bort myggan och sväljen kamelen!

”Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som gören det yttre av bägaren och fatet rent, medan de inuti äro fulla av vad I haven förvärvat genom rofferi och omättlig ondska! Du blinde farisé, gör först insidan av bägaren ren, för att sedan också dess utsida må bliva ren.

”Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som ären lika vitmenade gravar, vilka väl utanpå synas prydliga, men inuti äro fulla av de dödas ben och allt slags orenlighet! Så synens ock I utvärtes för människorna rättfärdiga, men invärtes ären I fulla av skrymteri och orättfärdighet.

”Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som byggen upp profeternas gravar och pryden de rättfärdigas grifter och sägen: ’Om vi hade levat på våra fäders tid, så skulle vi icke hava varit delaktiga med dem i profeternas blod’! Så vittnen I då om eder själva, att I ären barn av dem som dräpte profeterna. Nåväl, uppfyllen då I edra fäders mått. I ormar, I huggormars avföda, huru skullen I kunna söka undgå att dömas till Gehenna? Se, därför sänder jag till eder profeter och vise och skriftlärde. Somliga av dem skolen I dräpa och korsfästa, och somliga av dem skolen I gissla i edra synagogor och förfölja ifrån den ena staden till den andra. Och så skall över eder komma allt rättfärdigt blod som är utgjutet på jorden, ända ifrån den rättfärdige Abels blod intill Sakarias’, Barakias’ sons blod, hans som I dräpten mellan templet och altaret. Sannerligen säger jag eder: Allt detta skall komma över detta släkte” (Matt 23:13–36).

Relevanta ord från Gud:

Vill ni veta roten till att fariséerna motsatte sig Jesus? Vill ni veta fariséernas väsen? De var fulla av fantasier om Messias. Dessutom trodde de bara att Messias skulle komma men de sökte ändå inte livets sanning. Och därför väntar de än idag på Messias, för de har ingen kunskap om livets väg och vet inte vad sanningens väg är. Hur skulle ni säga att sådana dåraktiga, envisa och okunniga människor kan vinna Guds välsignelse? Hur skulle de kunna se Messias? De motsatte sig Jesus för att de inte kände riktningen för den Helige Andes verk, för att de inte kände sanningens väg som Jesus talade om och dessutom för att de inte förstod Messias. Och eftersom de aldrig hade sett Messias och aldrig hade varit i Messias sällskap gjorde de misstaget att fåfängt klamra sig fast vid namnet Messias samtidigt som de motsatte sig Messias väsen med alla tillgängliga medel. Dessa fariséer var till sitt väsen envisa och arroganta och hörsammade inte sanningen. Principen för deras tro på Gud är: Oavsett hur djup din förkunnelse är, oavsett hur hög din auktoritet är så är du inte Kristus om du inte kallas för Messias. Är det inte absurda och löjliga synpunkter?

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. När du skådar Jesu andliga kropp har Gud förnyat himmel och jord

De judiska fariséerna använde Mose lag till att döma Jesus. De sökte inte förenlighet med Jesus den gången, utan följde lagens bokstav till punkt och pricka, så till den grad att de efter att ha anklagat honom för att inte följa lagen i Gamla testamentet och inte vara Messias slutligen spikade upp den oskyldige Jesus på korset. Vad var deras innersta väsen? Var det inte att de inte sökte vägen som innebär förenlighet med sanningen? De var helt besatta av vartenda ord i Skriften, samtidigt som de inte brydde sig om vare sig min vilja eller stegen och metoderna i mitt verk. De var inte människor som sökte sanningen, utan människor som stelbent klamrade sig fast vid ord; de var inte människor som trodde på Gud, utan människor som trodde på Bibeln. I själva verket var de Bibelns vakthundar. För att värna om Bibelns intressen, bevara Bibelns värdighet och försvara Bibelns rykte gick de så långt att de spikade upp den barmhärtige Jesus på korset. Detta gjorde de enbart i syfte att försvara Bibeln och i syfte att bevara ställningen för varje enskilt ord i Bibeln i människors hjärtan. Så de föredrog att ge upp sin framtid och syndoffret för att döma Jesus, som inte rättade sig efter skriftens dogmer, till döden. Var de inte allesamman lakejer åt vartenda ord i skriften?

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Du måste söka vägen som innebär förenlighet med Kristus

Fariséernas dom över Jesus

Mark 3:21–22 När hans anhöriga fick höra om det, gick de ut för att ta fast honom, för de sade att han var från sina sinnen. Och de skriftlärde som hade kommit ned från Jerusalem sade: ”Han är besatt av Beelsebul, och det är med hjälp av demonernas furste han driver ut demonerna.”

Jesu tillrättavisning av fariséerna

Matt 23:31–32 ”Därför säger jag er, all synd och hädelse ska människorna få förlåtelse för, men de ska inte få förlåtelse för hädelse mot den Helige Ande. Och vem som än säger något mot Människosonen ska få förlåtelse, men den som talar emot den Helige Ande ska inte få förlåtelse, varken i denna tidsålder eller i den kommande.”

…………

I Bibeln är fariséernas bedömning av Jesus själv och det han gjorde följande: ”De sade att han var från sina sinnen. ... ’Han är besatt av Beelsebul, och med hjälp av djävlarnas furste driver han ut djävlar’” (Mark 3:21–22). De skriftlärdas och fariséernas dom över Herren Jesus innebar inte bara att de härmade andra människors ord och inte heller var det någon grundlös gissning, utan det var den slutsats de drog om Herren Jesus utifrån vad de såg och hörde av hans handlingar. Deras slutsats gjordes till synes i rättvisans namn och i folks ögon tycktes den vara välgrundad, men till och med de hade svårt att dölja sin arrogans då de dömde Herren Jesus. Det frenetiska ursinnet i deras hat gentemot Herren Jesus blottade deras vilda äregirighet och deras onda sataniska anleten, liksom deras illvilliga natur med vilken de motsatte sig Gud. Dessa ting som de sa i sin dom av Herren Jesus drevs av deras ursinniga ärelystnad, avundsjuka och den fula och illvilliga naturen i deras fientlighet mot Gud och sanningen. De undersökte inte källan till Herren Jesu handlingar och undersökte inte heller den innersta kärnan i det han sa och gjorde. I ett tillstånd av galen upphetsning och med avsiktlig elakhet angrep och misskrediterade de i stället blint det han hade gjort. De gick så långt att de med berått mod uttryckte sin misstro mot hans Ande, alltså den helige Ande som är Guds Ande. Det var vad de menade när de sa ”han är från sina sinnen”, ”Beelsebul” och ”djävlarnas furste”. De sa alltså att Guds Ande var Beelsebul och djävlarnas furste. Det verk som utförts av den inkarnerade Guds Ande som hade klätt sig i kött klassade de som galenskap. Inte nog med att de hädade Guds Ande som Beelsebul och djävlarnas furste, utan dessutom fördömde de Guds verk och fördömde och hädade Herren Jesus Kristus. Själva kärnan i deras motstånd och hädelse av Gud var exakt densamma som kärnan i Satans och demonernas motstånd och hädelse av Gud. De representerade inte bara fördärvade människor, utan i än högre grad var de Satan förkroppsligad. De utgjorde en kanal för Satan bland människorna och de var Satans medbrottslingar och lakejer. Den innersta kärnan i deras hädelse och deras svartmålning av Herren Jesus Kristus var deras kamp med Gud om status, deras strid mot Gud och deras ändlösa testande av Gud. Kärnan i deras motstånd mot Gud och deras fientliga inställning till honom, liksom deras ord och tankar, hädade och vredgade Guds ande direkt. Därför bestämde Gud en rimlig dom baserad på vad de sa och gjorde, och han slog fast att deras gärningar var den synd som heter hädelse mot den helige Ande. Denna synd är oförlåtlig både i denna och den kommande världen, vilket framgår av följande skriftstycke: ”... de ska inte få förlåtelse för hädelse mot den Helige Ande” och ”... den som talar emot den Helige Ande ska inte få förlåtelse, varken i denna tidsålder eller i den kommande.”

– Ordet, vol 2. Om att känna Gud. Guds verk, Guds sinnelag och Gud själv III

Föregående: 2. Varför Gud välsignar enbart den kyrka som accepterar och lyder hans verk och varför Gud förbannar den religiösa världen

Nästa: 2. Varför det sägs att alla religiösa pastorer och äldste går fariséernas väg och vad deras innersta väsen är

Om du har några svårigheter eller frågor som rör din tro, kontakta oss när du vill.

Inställningar

  • Text
  • Teman

Rena bakgrundsfärger

Teman

Stil

Stilstorlek

Radavstånd

Radavstånd

Sidbredd

Innehåll

Sök

  • Sök i denna text
  • Sök i denna bok

Kontakta oss via Messenger