3. Skillnaderna mellan de Guds ord som talades av profeter och de ord som den inkarnerade Guden uttrycker

Relevanta ord från Gud:

Under nådens tidsålder talade också Jesus många ord och gjorde mycket arbete. Hur skilde han sig från Jesaja? Hur skilde han sig från Daniel? Var han en profet? Varför sägs det att han är Kristus? Vilka är skillnaderna mellan dem? De var allesamman män som talade ord och för människan framstod deras ord som mer eller mindre likadana. Allesamman talade ord och verkade. De gammaltestamentliga profeterna uttalade profetior och det kunde även Jesus göra. Vad är då skillnaden? Skillnaden här baserar sig på verksamhetens natur. För att kunna urskilja den saken kan du inte utgå från köttets natur eller från hur djupa eller ytliga deras ord är. Du måste alltid börja med att se på deras verk och vilka effekter deras verk får i människan. De profetior som profeterna uttalade på sin tid försåg inte människan med liv, och de budskap som sådana som Jesaja och David tog emot var bara profetior och inte livets väg. Om det inte varit för Jehovas direkta uppenbarelse, skulle ingen ha kunnat göra vad de gjorde eftersom det inte är möjligt för dödliga. Jesus talade också många ord, men dessa ord var livets väg som kunde visa människan en väg att utöva sin tro. Det vill säga, för det första kunde han förse människan med liv, för Jesus är liv; för det andra kunde han rätta till människans avvikelser; för det tredje kunde hans verk efterträda Jehovas verk i syfte att fortsätta tidsåldern; för det fjärde kunde han fatta människans inre behov och förstå vad människan saknar; för det femte kunde han påbörja en ny tidsålder och avsluta den gamla. Det är därför han kallas Gud och Kristus; han skiljer sig inte bara från Jesaja utan även från alla andra profeter. Ta Jesaja som exempel för att jämföra med profeternas verk. För det första kunde han inte förse människan med liv; för det andra kunde han inte påbörja en ny tidsålder. Han var verksam under Jehovas ledning och hade inte som uppgift att inleda en ny tidsålder. För det tredje övergick de ord han talade hans eget förstånd. Han tog emot uppenbarelser direkt från Guds ande, och andra skulle inte ha förstått även om de lyssnat till dem. Enbart detta är tillräckligt för att visa att hans ord inte var mer än profetior, inte mer än en aspekt av arbete som utfördes å Jehovas vägnar. Men han kunde inte representera Jehova helt och hållet. Han var Jehovas tjänare, ett instrument i Jehovas verk. Han var bara verksam i lagens tidsålder och inom ramen för Jehovas verk; han verkade inte bortom lagens tidsålder. Med Jesu verksamhet var det däremot annorlunda. Han gick utom ramarna för Jehovas verk; han var verksam som den inkarnerade Guden och utstod korsfästelse för att återlösa hela mänskligheten. Han utförde alltså nytt verk utanför det verk som Jehova utfört. Detta var början på en ny tidsålder. Dessutom kunde han tala om sådant som människan inte kunde uppnå. Hans verk var verk inom Guds förvaltning och inbegrep hela mänskligheten. Han verkade inte bara i några få människor och hans verk var inte heller avsett att leda ett begränsat antal människor. När det gäller hur Gud var inkarnerad som en människa, hur Anden gav uppenbarelser på den tiden och hur Anden sänkte sig ner över en människa för att verka – det här är saker som människan varken kan se eller röra. Det är fullständigt omöjligt för dessa sanningar att fungera som bevis för att han är den inkarnerade Guden. Åtskillnad kan endast göras utifrån Guds ord och verk som är påtagliga för människan. Det är det enda som är verkligt. Det beror på att sådant som rör Anden inte är synligt för dig utan bara är tydligt känt för Gud själv, och inte ens Guds inkarnerade kött vet allt; du kan bara avgöra huruvida han är Gud utifrån det verk som han har utfört. Av hans verk kan man för det första se att han kan öppna upp en ny tidsålder; för det andra, att han kan förse människan med liv och visa människan den väg hon skall följa. Det här är tillräckligt för att slå fast att han är Gud själv. Det verk han utför kan åtminstone representera Guds ande helt och fullt, och av det verket kan man se att Guds ande finns i honom. Eftersom den inkarnerade Gudens verk främst var att inleda en ny tidsålder, leda nytt arbete och öppna upp en ny sfär, är enbart detta tillräckligt för att fastslå att han är Gud själv. Detta skiljer honom därmed från Jesaja, Daniel och de andra stora profeterna.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Skillnaden mellan den inkarnerade Gudens verksamhet och människans plikt

Profeternas förutsägelser var instruktioner som kom direkt från Gud själv: Profetiorna hos sådana som Jesaja, Daniel, Esra, Jeremia och Hesekiel kom från den helige Andes direkta tilltal; dessa människor var siare, de hade tagit emot profetians ande och de var alla profeter i Gamla testamentet. Under lagens tidsålder uttalade dessa människor, som hade tagit emot inspiration från Jehova, många profetior som var direkt instruerade av Jehova. Och varför verkade Jehova i dem? Därför att Israels folk var Guds utvalda folk och profeternas verksamhet måste ske bland dem; det var därför profeterna kunde ta emot sådana uppenbarelser. Faktum är att de själva inte förstod det som Gud uppenbarade för dem. Den helige Ande talade dessa ord genom deras munnar för att framtidens människor skulle kunna förstå dessa ting och se att de verkligen var Guds Andes, den helige Andes, verk och inte kom från människan, och för att ge dem bekräftelse på den helige Andes verk. Under nådens tidsålder gjorde Jesus själv allt detta arbete i deras ställe, och därför profeterade människor inte längre. Var då Jesus en profet? Jesus var naturligtvis en profet, men han kunde också utföra apostlarnas arbete – han kunde både profetera, predika och undervisa människor i hela landet. Men det verk han utförde och den identitet han representerade var inte samma sak. Han kom för att återlösa hela mänskligheten, för att återlösa människan från synden; han var en profet och en apostel, men i än högre grad var han Kristus. En profet kan uttala profetior, men man kan inte säga att en sådan profet är Kristus. Vid den tiden uttalade Jesus många profetior, så man kan säga att han var en profet, men man kan inte säga att eftersom han var en profet så var han inte var Kristus. Det beror på att han representerade Gud själv när han genomförde ett stadium av verket, och hans identitet skilde sig från Jesajas: Han kom för att fullända återlösningsverket, och han sörjde även för människans liv, och Guds ande kom direkt till honom. I det verk han utförde fanns ingen inspiration från Guds ande eller några instruktioner från Jehova. I stället verkade anden direkt – vilket är tillräckligt för att bevisa att Jesus inte var detsamma som en profet. Det verk han utförde var återlösningsverket; att profetera kom i andra hand. Han var profet och apostel, men först och främst var han Återlösaren. Siarna kunde däremot bara profetera och var oförmögna att representera Guds ande på något annat sätt. Eftersom Jesus gjorde mycket som människan aldrig tidigare gjort och utförde verket att återlösa människan, var han således annorlunda än sådana som Jesaja.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Angående Bibeln (3)

I det här slutliga stadiet av verket uppnås resultaten genom ordet. Genom ordet kommer människan att förstå många hemligheter och det arbete Gud har utfört under gångna generationer; genom ordet upplyses människan av den helige Ande; genom ordet kommer människan att förstå de hemligheter som gångna generationer aldrig lyckats reda ut, liksom profeters och apostlars verk i gångna tider och de principer de följde i sitt arbete; genom ordet lär sig människan också förstå Guds sinnelag liksom sin egen upproriskhet och opposition, och hon kommer att lära känna sitt eget väsen. Genom dessa arbetssteg och genom alla ord som talas kommer människan att lära känna Andens verk, det verk Guds inkarnerade kött utför och än mer hela hans sinnelag. Din kunskap om Guds sextusenåriga förvaltningsverk fick du också genom ordet. Var det inte också genom ordet du uppnådde kunskapen om dina tidigare föreställningar och lyckades skjuta dem åt sidan? I det föregående stadiet gjorde Jesus tecken och under, men i det här stadiet förekommer inga tecken och under. Var det inte genom ordet som du kom att förstå varför Gud inte gör tecken och under? De ord som talas i det här skedet överträffar följaktligen det arbete som utfördes av gångna generationers apostlar och profeter. Inte ens profeternas profetior kunde ha gett detta resultat. Profeterna uttalade bara profetior, de talade om vad som skulle hända i framtiden men inte om det verk Gud önskade utföra då, vid den tiden. Inte heller sa de något för att vägleda människorna i deras liv, för att skänka mänskligheten sanningar eller för att uppenbara hemligheter, och än mindre för att skänka liv. Bland de ord som talas i det här stadiet finns det profetia och sanning, men i huvudsak tjänar de till att skänka människan liv. De ord som talas nu skiljer sig från profeternas profetior. Det här är ett stadium av verksamhet för människans liv, för att förändra hennes livssinnelag, och inte för att uttala profetior.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Inkarnationens hemlighet (4)

Föregående: 2. Skillnaderna mellan Guds egna ord och ord som sägs av människor som Gud använder och som överensstämmer med sanningen

Nästa: 1. Huruvida “att bli uppryckt” verkligen betyder att man förs upp i luften eller himlen, och huruvida det himmelska riket är på jorden eller i himlen

Om du har några svårigheter eller frågor som rör din tro, kontakta oss när du vill.

Inställningar

  • Text
  • Teman

Rena bakgrundsfärger

Teman

Stil

Stilstorlek

Radavstånd

Radavstånd

Sidbredd

Innehåll

Sök

  • Sök i denna text
  • Sök i denna bok

Kontakta oss via Messenger